Als je mijn blog hebt gevolgd over de klas aan de Marc Adams School of Woodworking (MASW), wacht je op foto’s van de laatste lesdag. Ik zal je vertellen dat veel van de projecten eruit zien zoals ze eruit zagen toen de les op donderdag eindigde. De vooruitgang die vrijdag is geboekt, was verbluffend.

In de inzending van donderdag noemde ik de grappenmakers in de klas. Tijdens de discussie over lades vroeg iemand of er metalen ladegeleiders in dit project kunnen worden geïnstalleerd. Hij hoorde veel boegeroep. We bespraken echter waarom een dergelijke handeling gevaarlijk zou zijn en welke veranderingen er aan de ladeconstructie zouden moeten worden aangebracht als er dia’s zouden worden geïnstalleerd. De Vraagsteller heeft brede schouders en steunde de vermaning van de menigte.

Twee van de mannen in de klas gingen op een roadtrip naar Indianapolis Woodcraft, en de hele lade-schuifaflevering staat nog vers in hun geheugen. Ze besloten een paar volledig uittrekbare dia’s aan te schaffen om aan mijn koffer toe te voegen. De dia’s werden bij aankomst vastgemaakt met dubbelzijdig plakband. We hebben allemaal heerlijk gelachen. Het was heel anders dan wat ik vroeger zag.

Bovendien stelde ik voor om een blauwe schilderstape te gebruiken die The Wood Whisperer niet zou hebben overwogen. Marc Spagnuolo’s eerste artikel voor (in augustus 2008) was The Magic of Masking Tape (nummer 170). Marc gebruikt schilderstape voor snelklemmen en fineerklemmen, om er maar een paar te noemen.

Toen het tijd was om de ladefronten vorm te geven, besloot een houtbewerker in de klas dat werken zonder handschoen niet genoeg zou zijn. Het dossier sneed echter in zijn handen. Om de lichte schaafwonden te compenseren, bedekte hij zijn hand met blauwe tape. Dit was de eerste keer dat ik blauwe tape gebruikte, ook al heb ik gezien dat het op vingertoppen werd gebruikt bij grote handschuurklussen. Ook in dit geval werkte het. Voordat de les eindigde, had deze man de ladefronten gevormd en was hij klaar voor zwaluwstaarten. Ik hoorde van meer dan één deelnemer dat dit een geweldige les was.

Neem even de tijd om commentaar te geven op schoolervaringen die opvallen. Ik probeer geen scholen op te lichten, dus noem geen namen. Ik ben geïnteresseerd in het verschil tussen een goede en een slechte ervaring. Zou je bereid zijn om naar dezelfde plek terug te keren als je die ervaring had?

ps Klik hier om Lesgeven bij Marc Adams dag één, dag twee, dag drie en dag vier, evenals dag vijf te zien.